Caring babysitters for your kids

FOOD FIGHT KASUTUSJUHEND

“Food Fight” mäng on abiks lapse tervislike söögiharjumuste kujundamisel.

3 mänguvarianti ainult kaartidega

 

Toidusõda: (vanusele 6+)

Kaardid segatakse ja jagatakse kõikide mängijate vahel. Iga mängija hoiab kaardid pakina oma käes. Mängu alustab kõige noorem mängija, kes peab ütlema millist vitamiini või mineraalainet tema kaardil olev köögivili või puuvili kõige rohkem sisaldab.

Kaardid pakuvad selleks ka abi: kõik köögiviljad ja puuviljad on tervislikud, kuid täpsemat teavet nende vitamiinide-mineraalide sisalduse kohta leiad õuna või paprika pildilt, mille iga värv näitab, kui palju toiteaineid kaardil olev köögivili või puuvili sisaldab:

O (palju),  O (päris palju), O (vähe või üldse mitte). Mängijad võtavad kordamööda oma pakist pealmise kaardi ja ütlevad kui palju nimetatud vitamiini või mineraalainet nende kaardil olevas köögiviljas või puuviljas on. See, kelle kaardil on kõige rohkem nimetatud aineid võidab endale teiste käes olevad kaardid. Võitja paneb võidetud kaardid enda kaardipaki alla. Seejärel võtab võitja enda pakist pealmise kaardi ja valib sealt mõne vitamiini-mineraali jne. Võitja on see, kes on kokkulepitud aja jooksul kogunud enim kaarte, või see, kes on võitnud endale kõik kaardid.

 

Mäng, kuhu on kaasatud trumpkaardid: (vanusele 6+)See, kellel on hõbedane trumpkaart paki peal, saab endale kõigi teiste pealmised kaardid. See, kellel on kuldne trumpkaart, saab endale kõigi teiste pakkidest kaks pealmist kaarti. Trumpkaarte saab mängu jooksul kasutada vaid ühe korra. Kuldne kaart võidab hõbedase kaardi.

 

Supertoit:(vanusele 6+)

Valige välja mõni vitamiin või mineraalaine, näiteks A-vitamiin. Seejärel pöörab igaüks ümber oma paki pealmise kaardi. See kelle kaardil on enim A-vitamiini võidab kõigi teiste pealmised kaardid ja paneb need enda paki alla. Selles mängus jäetakse kaart kus oli enim A-vitamiini lauale. Teised mängijad võtavad oma pakist järgmise kaardi ja vaatavad, kas nende kaart võidab laual oleva kaardi. Võitja on see kelle kaardil on kõige rohkem A-vitamiini.

 

 

 

Puuviljasalt: (vanusele 4+)

Nüüd saame näha, kes kes tunneb puu- ja köögivilju: kõik kaardid on laual ühes pakis pildiga allapoole. Mängijad pööravad kordamööda paki pealmise kaardi lauale ja see, kes esimesena lööb käega vastu lauda ning hüüab „Food Fight / Toidusõda“ ja nimetab kaardil oleva puu- või köögivilja saab kaardi endale. Enim kaarte kogunud mängija on võitja.

 

12 mänguvarianti koos mängumatiga

 

Maitse vikerkaart: (vanusele 4+)  

Kasuta matti ja õpi värve. Lapsed peavad nimetama värvi ja leidma puu- või köögivilja. Näiteks kollane banaan, punane tomat või roheline kurk.

 

Väike aednik: (vanusele 4+)

Võta pakist kaart ja astu selle puu- või köögivilja peale mida näed kaardil. Kui oskad öelda õige nimetuse saad kaardi endale. Enim kaarte kogunud mängija võidab.

 

Taimetark: (vanusele 4+)

Võta kaart ja räägi sellel olevast puu- või köögiviljast. Mida lapsed sellest teavad, kuidas see maitseb, millise tekstuuriga see on, kust maalt nad pärit on ja mis toitudes neid kasutatakse? Lase lapsel panna kaart mängumatil oleva puu- või köögivilja peale.

 

Risti-rästi: (vanusele 5+)

Lapsed valivad ühe järgmistest värvidest: lilla, roheline, punane, kollane, must, valge või pruun. Üks lastest viskab täringut. Kui täring näitab näiteks 4, peab laps katsuma korraga nelja valitud värvi puu- või köögivilja. Selleks võib kasutada käsi, jalgu ja pead või isegi lõuga. Oluline on mitte tasakaalu kaotada. Samaaegselt võivad mängida 2 – 4 last.

 

Äraarvamise mäng: (vanusele 5+)

Laps seisab matil oleva puu- või köögivilja peal. Teine laps peab ära arvama, kas seal on puu- või köögivili, milline puu- või köögivili see on ja mida nad sellest teavad.

 

Kuum kartul: (vanusele 5+)

Pööra ümber Food Fight kaart. Esimene, kes teab puu- või köögivilja nimetust ja leiab selle matilt, võidab kaardi endale. Enim kaarte kogunud mängija on mängu võitja.

 

Päeva puu- või köögivili: (vanusele 6+)

Osta mõni puu- või köögivili. Uuri välja kuidas seda süüakse, kuidas see maitseb, kust see pärit on jne. Leia sobiv kaart ja räägi vitamiinidest ja mineraalidest. Nüüd jaga välja igale lapsele 5 kaarti ning lase neil võistelda kellel leidub kõige tervislikum kaart.

 

Kiire mäng: (vanusele 6+)

2 või 3 last võistlevad ning viskavad kordamööda täringut. Täringul olev number näitab, mitut matil olevat puu-või köögivilja ta peab võimalikult kiirelt puudutama. Katsuda võib ainult neid puu- või köögivilju mille laps nimepidi ära tunneb. Katsumiseks võib kasutada käsi, jalgu, pead või isegi lõuga. Kes esimesena suudab ülesande täita ilma tasakaalu kaotamata on võitja.

 

Kes on kõige nobedam?: (vanusele 6+)

Istuge ringikujuliselt mängumatile. Iga mängija saab 10 Food Fight kaarti. Lapsed panevad oma kaardipaki pildiga allapoole. Nüüd peavad kõik mängijad võtma korraga oma kaardi ja leidma sellel oleva puu-või köögivilja matilt enne teisi. Kõige kiirem saab valida oma kaardilt toiteaine. Võitja on see, kes suudab koguda endale kõik kaardid.

 

Arvutamise mäng: (vanusele 6+)

2 – 4 last viskavad täringut.Täringul olev number näitab mitu sama värvi puu- või köögivilja peab matilt leidma. Värvi valid ise. Näiteks peab laps leidma 6 punast puu- või juurvilja ning panema nende peale oma käed, jalad, pea või lõua ilma et ta tasakaalu kaotaks – teised peavad tegema sedasama. Lõpuks peavad nad kõik hõivatud puu- ja köögiviljad kokku lugema.

 

Sõnamäng: (vanusele 7+)

Vali välja mõni täht. Ürita nüüd leida matilt nii mitu puu- ja köögivilja mille nimetus algab sama tähega. Ära ütle seda välja. Laps peab proovima nüüd ära arvata mitu puu- ja köögivilja sina leidsid.

 

Lisavariant: (vanusele 7+)

Kõik võtavad Food Fight kaardi. Igaüks peab tähthaaval ütlema kaardil oleva puu- või köögivilja nimetuse. Võitja on see kes ülesandega hakkama sai.

 

Õpime keelt: (vanusele 7+)

Keera kaart ümber. Kes oskab öelda – näiteks inglise keeles, kaardil oleva puu- või köögivilja nime ja värvi? Kui nimetus on leitud, lase see ka mängumatilt üles leida.

Tagasi “Food Fight” lehele

 

Märgistused kaartidel ja viljade nimed:

Vitamiin C:  Tähtis immuunsüsteemile ning tõhus antioksüdant mis seob ja hävitab organismile kahjulikke vabu radikaale. Hoiab luud tugevana. C-vitamiini doseeritakse milligrammides (mg).

 Vitamiin A: On vajalik kasvamiseks, immuunsüsteemile, limaskestade kaitseks ja seedimiseks. Vitamiin A on vajalik nägemiseks.

 Ca (Kaltsium): Tähtis luudele, mõjutab närvide ja musklite tegevust ning reguleerib vere hüübimist. Kaltsium on mineraal. Määratakse milligrammides (mg).

 Fe (Raud): Rauapuudus põhjustab väsimust ja muudab su kahvatuks.Raual on oluline osa vereloomes mis kannab hapniku sinu keharakkudeni. Raud on mineraal. Määratakse milligrammides (mg).

Vitamiin E: Hoiab naha ilusana ja pidurdab rakkude vananemist. Tugevdab immuunsüsteemi. Vitamiin E-d määratakse milligrammides (mg).

Vitamiin K: Oluline vere hüübimiseks ja veresoonte parandamiseks. Tal on ka tähtis roll kaltsiumi taseme reguleerimisel luudes. Määratakse mikrogrammides (mcg).

 Kiudained: Parandavad seedimist, vähendavad isu ja alandavad kõrgenenud veresuhkru ning kolesterooli taset.Määratakse grammides (g).

Mg (Magneesium): See mineraal on üks olulisemaid meie kehas. Ta on vajalik südamelihaste tööks, energia vabastamiseks ning närvide toimimiseks. Magneesiumi määratakse milligrammides (mg).

Köögiviljad

01: Spinat

02: Brokkol

03: Tomat

04: Kurk

05: Mais

06: Paprika

07: Herned

08: Jääsalat

09: Kapsas

10: Punane kapsas

11: Lehtkapsas

12: Punapeet

13: Suvikõrvits/ Kabatšokk/ Rullkõrvits

14: Pastinaak / Aed-moorputk

15: Juurpetersell

16: Brüsseli kapsas

17: Porgand

18: Kartul

19: Maguskartul / Bataat

20: Porrulauk

21: Küüslauk

22: Baklažaan

23: Lillkapsas

24: Seened

25: Sibul

26: Artishok

27: Spargel

28: Oad

29: Hokkaido kõrvits

30: Maapirn

31: Apteegitill

32: Ingver

33: Varsseller

34: Roheline sibul

Puuviljad

37: Aprikoos

38: Ananass

39: Apelsin

40: Banaan

41: Mustikad

42: Maasikad

43: Vaarikad

44: Põldmari

45: Sidrun

46: Virsik

47: Greipfruut

48: Kirss

49: Õun

50: Mango

51: Melon

52: Papaia

53: Pirn

54: Rosinad

55: Arbuus

56: Viinamarjad

57: Ploomid

58: Granaatõun

59: Kuivatatud ploomid

60: Rabarber

61: Viigimarjad

62: Datlid

63: Kiivi

64: Leedrimarjad

65: Must sõstar

66: Avokaado

67: Passioni vili

68: Oliivid

69: Kookospähkel

70: Mandariin